
34. schůze Poslanecké sněmovny
Celý průběh 34. schůze můžete najít na níže uvedeném odkazu.
http://www.psp.cz/sqw/ischuze.sqw?o=8&s=34
Zásadními návrhy zákonů, které byly schváleny ve 3. čtení jsou:
- Nominační zákon, který určuje pravidla pro výběr a přijímání pracovníků do vrcholných řídících funkcí a obsazování dozorčích rad u státních firem.
- Zákon o drahách-EU, který obsahuje řadu změn týkajících se provozování železničních drah a poskytování služeb železničními drahami.
- Zákon státní zastupitelství-EU - tento zákon se podařilo schválit bez přílepku Pirátské strany
- Lesní zákon – u tohoto zákona se vedla poměrně široká debata, neboť zákon upravuje a rozšiřuje podporu vlastníků lesů, upravuje vstupy do lesů, provádění mýtní úmyslné těžby v lesních porostech lesa vysokého, mladšího než 80 let, nebo lesa nízkého, středního mladšího 20 let. U vstupů do lesů dále upravuje odpovědnost za škodu na majetku, zdraví, nebo životě.
Musím konstatovat, že v rámci 34. schůze bylo možno schválit celou řadu dalších potřebných zákonů, nicméně bylo nutno znovu hlasovat celou řadu zákonů v mnoha případech zcela zbytečně vrácených a zamítnutých Senátem.
Z balíku takovýchto zákonů bych zmínil zákon o elektronické evidenci tržeb, který byl neskutečným způsobem obstruován ODS a Pirátskou stranou při jeho projednávání na Sněmovně – jedná se o zavedení 3. a 4. vlny EET, které bylo pozastaveno rozhodnutím Ústavního soudu a kde se hlasovalo více než 800 pozměňovacích návrhů podaných ODS. Nicméně návrh Senátu na zamítnutí byl přehlasován, zákon o EET putuje na podpis prezidentu republiky.
Dalším kontroverzním zákonem vráceným Senátem byl zákon o vnitrozemské plavbě, který obsahoval návrh Pirátské strany o povolení limitu alkoholu pro vodáky do 0,5 stupně. Zákon se vrátil ze Senátu s přílepkem o zavedení stejného limitu i pro cyklisty. Ani jeden z limitů nebyl schválen, takže platí i nadále nulová tolerance jak pro vodáky, tak i pro cyklisty.
Další zákon vrácený Senátem je zákon o dani z nabytí nemovitosti, dříve také daň z převodu nemovitostí. Senát svým pozměňovacím návrhem požaduje stejně, jako ODS pozměňovacím návrhem ve třetím čtení úplné zrušení této daně. Zejména u ODS mne tento pozměňovací návrh překvapuje, neboť to byla právě ODS, která tuto daň navýšila za dob jejich vlády ze 3 na 4% a nyní ji chce úplně nesystémově zrušit. Od listopadu 2016 musí být tato daň placena nikoliv prodávajícím, nýbrž kupujícím. Tento argument rovněž silně rezonoval Poslaneckou sněmovnou, kdy opět zejména poslanci ODS vystupovali s argumenty, že se jedná o tahání peněz zejména mladých lidí, kteří si kupují svou první nemovitost. Neviděl bych to úplně tak, protože každý, kdo kupoval nemovitost v době, kdy daň z převodu nemovitostí hradil prodávající si určitě pamatuje, že prodávající si do prodejní ceny nemovitosti tuto daň vždy započítal, nebo ji dokonce požadoval tzv. „na ruku“.
Ze strany opozičních stran a Senátu se jedná o zcela populistický, nesystémový krok, jehož cílem je oslabení státního rozpočtu, neboť zrušení uvedené daně by znamenalo výpadek státního rozpočtu ve výši Kč 13, 5 mld. Kč.
Určitě budu zvědav, pokud bude ODS někdy v budoucnu vládnoucí stranou, zda tuto daň zruší tak, jak nyní navrhuje.