Blog

Region

Probační a mediační služby

Byť jsem se s pojmem probační a mediační služba často setkával, tak po pravdě řečeno jsem neměl úplně ucelený a detailní přehled, co tyto služby nabízí a poskytují.

Proto jsem přivítal možnost navštívit spolu s náměstkem ministryně spravedlnosti Jeronýmem Tejcem PMS v Ostravě. Zde za účasti pracovníků PMS, soudců, státního zástupce, policie a vězeňské služby proběhla široká diskuze na  téma PMS její současné postavení a koncepční rozvoj do roku 2025.

Z proběhnuvší debaty, kde mi byly postupně představeny jednotlivé formy PMS – mediace, probační dohled, parole, tresty domácího vězení, tresty obecně prospěšných prací a elektronický náramkový monitoring zcela jasně vyplývá, že PMS, které zajišťují výkon alternativních trestů a opatření jsou nedílnou součástí systému trestní spravedlnosti ve všech vyspělých zemích světa, včetně ČR.

Integrace pachatele a jeho odklonění od kriminální kariéry, participace poškozeného, zvýšení bezpečnosti a ochrana společnosti jsou prioritní cíle, které má PMS naplňuje.

Ještě jednou děkuji všem uvedeným zástupcům PMS za jejich prezentaci a milé přivítání.  Rád se s nimi v budoucnosti opět sejdu a určitě jim v rámci mých možností pomohu při jejich nelehké, ale zodpovědné a společensky prospěšné práci.

Region

Praktiky „šmejdů“

Pasti na seniory, aneb šmejdi stále při chuti

V návaznosti  na již proběhnuvší Mezinárodní den seniorů je stále nutné si připomínat  s jakými nástrahami se v dnešní době starší lidé setkávají.  Senioři, důvěřiví starší lidé představují velkou skupinu lidí, na kterou se zaměřují mnozí neseriózní obchodníci s jejich rozsáhlou škálou nekalých praktik. Senioři jsou pro tyto školené „obchodníky“ velmi snadným cílem, protože ve většině případů podlehnou nátlakovému způsobu jednání těchto lidí a neumí jejich nabídky odmítnout. Přitom stačí jediné kouzelné slůvko „ne“, které seniory do budoucna ochrání před obrovskými problémy.

Nabídky nejrůznějšího zboží po telefonu, předváděcí akce, pouliční a podomní prodej, nabídky nových smluv na energie či finanční produkty, reverzní hypotéky jsou jen částí z celé škály praktik, které tito obchodníci uplatňují na seniory. I když už v dnešní době existuje obrana ve formě odstoupení od smlouvy, stále je jednoznačně nejúčinnější nabídky takovýchto produktů odmítnout.

O tomto, ale i o řadě dalších věcí jsme hovořili na semináři, který jsem dne 11. 11. pořádal v Novém Jičíně a jehož se zúčastnila více než třicítka starostů měst a obcí z regionu Novojičínska.  Bylo mi ctí, že na tento seminář přijal pozvání a zúčastnil se ho i náměstek ministra spravedlnosti Jeroným Tejc.  Pan náměstek nás obeznámil s novelizacemi Občanského zákoníku, které Ministerstvo spravedlnosti připravuje v souvislosti s touto problematikou nekalých obchodních praktik.

I když vím, že často jsou „šmejdské praktiky“ vždy o krok napřed před legislativou, je nutné udělat vše proto, aby byli senioři v co nejvyšší míře ochráněni před  těmito obchodníky. Nejlepší cestou  je neustálá osvěta mezi seniory, protože jedině tak mohou oni sami sebe ochránit před značnými problémy. Budu rád,  jestli se i mi podařilo uspořádáním tohoto semináře vnést kousek osvěty mezi naše seniory.

Politika

Pokračování 35. schůze

Další aktuální informace z pokračující 35.schůze PS najdete na níže uvedeném odkaze.
První část schůze naleznete zde
Kvůli obstrukcím opozice směrem k daňovému balíčku byly svolány 36. a 37. mimořádná schůze  týkající se právě daňového balíčku. Na pátek 8.11. je svolána 38. mimořádná schůze, která se bude týkat  zákona o státní sociální podpoře.
Tento bod byl částečnou součástí 37. mimořádné schůze PS,  na kterém paní ministryně Maláčová vysvětlila podstatu navrhovaného zákona a vyjádřila se k jednotlivým pozměňovacím návrhům.
Jelikož tento bod 37. mimořádné schůze měl omezený čas od 9.00 do 10.30 byla paní ministryně nařčena opozicí z obstrukcí a brzdění tohoto zákona. Není to samozřejmě vůbec pravda, neboť vláda ústy ministryně Maláčové a Schillerové jasně deklarovala, že zákon o státní podpoře bude schválen a to s účinností od 1.1.2020.
Co to jsou obstrukce nám následně opozice předvedla v pokračující 37.mimořádné schůzi PS při projednávání daňového balíčku. Jenom předseda TOP 09 p. Kalousek asi 5 hodin načítal pojišťovací směrnice Solvency a v podstatě zablokoval jednání sněmovny až do konce jednacího dne. Jako koalici se nám podařilo prohlasovat pevné hlasování "daňového balíčku" i bez ukončení rozpravy.  Toto bylo samozřejmě opozicí napadeno s tím, že se obrátí na Ústavní soud. Hlavním důvodem je jejich argumentace, že neměli  dost času se k problematice vyjádřit. Když opomenu 1. a 2. čtení plus projednávání ve výborech, tak jen ve 3.čtení a to mnohdy v rozporu s jednacím řádem sněmovny trvalo projednávání daňového balíčku asi 18 hodin. Navíc jsme opozici  4 x nabídli prodloužení jednacího času Sněmovny, což bylo ze strany opozice vždy vetováno. Můj osobní názor je, že tato ústavní stížnost dopadne stejným způsobem jako v minulosti u EET.  Opozice  si jako rukojmí  vzala zákon o zvýšení rodičovského příspěvku, který chtěla předřadit hlasování o daňovém balíčku což by jí v případě schválení takového postupu prostor k dalším obstrukcím schválení daňového balíčku.
Na středeční schůzi se však podařilo opozici přehlasovat a  schválit  daňový balíček, a následně i zákon o navýšení rodičovského příspěvku. Následně se v prodlouženém jednacím čase podařilo ještě projednat ještě další zákony v prvním čtení a to o zdravotních a zaměstnaneckých pojišťovnách a dále návrhy nových zákonů o exekutorech a exekucích.
35.schůze byla ukončena 8.11.  na pátečním jednání PS kdy byly schváleny další zákony ve 3. čtení a to:
zákony o digitalních službách, obchodu s emisními povolenkami, regionálním rozvoji, realitním zprostředkování a obchodních korporacích jehož jsem byl zpravodajem.
Na okraj jenom osobní poznámka. Projednávání daňového balíčku na 35. ,36., a 37. schůzi bylo názorným příkladem toho, jak se dá obstruovat a brzdit práce poslanecké sněmovny. Pokud se nebude striktně dodržovat jednací řád PS při třetích čteních, a časově se neupraví délky vystoupení jednotlivých řečníků, budou stejné situace vznikat i v budoucnosti a práce PS se bude stávat čím dál tím méně efektivní.
Politika

35. schůze Poslanecké sněmovny

Celkový dosavadní průběh 35. schůze s celkovým schváleným programem můžete najít na níže uvedeném odkazu.

http://www.psp.cz/sqw/ischuze.sqw?o=8&s=35

V první části schůze se projednávaly zejména zákony vrácené Senátem

- zákon o prodejní době

- místní poplatky

- vnitřní správa EU

Po opětovném projednání ve PS byly výše uvedené zákony odhlasovány ve znění, ve kterém byly předloženy Senátu. Dále se projednal a schválil blok zákonů ve 3. čtení

- veterinární zákon, kdy původní zákon prošel poměrně radikální změnou z důvodu implementace evropské jurisdikce do tohoto zákona

- zákon o rostlinolékařské péči kde provedené změny ve stávajícím zákoně rovněž souvisely s implementací evropské jurisdikce.

Dalšími klíčovými zákony, které čekají na projednání ve 3. čtení jsou zejména zákon o obchodních korporacích, jehož jsem klubovým zpravodajem, dále zákon o státní sociální podpoře a v neposlední řadě zákon o daních tzv. daňový balíček, u kterého lze očekávat značné obstrukce ze strany opozice.

S ohledem na důležitost a nezbytnost projednání tzv. daňového balíčku v návaznost na schválení státního rozpočtu pro rok 2020 a očekávané blokace a obstrukce opozičních stran budeme jako poslanecký klub hnutí ANO iniciovat svolání mimořádné schůze Poslanecké sněmovny.

O průběhu projednávání uvedených, ale i dalších zákonů v 1. a 2. čtení Vás budu informovat ve své další zprávě z Poslanecké sněmovny.

Region

Od obcí až po nadnárodní firmu

Další poslanecký týden, který jsem věnoval práci v regionu je za mnou.  Z mnoha schůzek, které jsem v jeho průběhu absolvoval, patřily mezi nejzajímavější schůzky se starostkou městyse Spálov paní Sucháčkovou a s dlouholetým starostou obce Životice u Nového Jičína panem Hasalíkem.

S paní starostkou Spálova jsem probral celkovou situaci v obci. Osobně mne velmi zaujala informace, že na zdejší základní škole byla zavedena i netradiční forma výuky Montessori, která  přilákala velký počet zájemců i z přilehlých obcí a měst, takže stávající kapacita školy se stává nedostačující. Paní starostka mne seznámila s projektem přístavby ZŠ, který bude  podávat v rámci dotačního titulu  v rámci MMR. Určitě rád pomohu.

Rovněž s panem starostou Hasalíkem jsme probrali stávající situaci v obci, jakož i problémy, které je v současnosti nejvíce trápí. Pan starosta je ve funkci již sedmé volební období a pod jeho vedením obec opravdu vzkvétá. V roce 2009 byla obec zasažena devastující záplavou  a je opravdu obdivuhodné v jak krásné podobě se obec nachází dnes.

V rámci své regionální práce se nesetkávám pouze se starosty, ale rovněž navštěvuji firmy, které významnou měrou, zejména z pohledu zaměstnanosti,  ovlivňují život novojičínského regionu.

Mezi takové to firmy patří i nadnárodní firma Varroc Lightining Systems, která je největším regionálním zaměstnavatelem.  Varroc  Lightning Systems se zabývá vývojem a výrobou světel a osvětlovacích prvků pro automobilový průmysl. Senior Vice President Todd C. Morgan a finanční ředitel pro Evropu Michal Stanislav mne při své prezentaci seznámili s historií vzniku firmy, stávájícím postavením firmy na světových trzích, ekonomickými výsledky,  jakož i vizí a strategií pro další období.  Probrali jsme i situaci kolem brexitu a ochlazování německého  trhu s automobily  s možnými dopady na zaměstnanost ve firmě.

Závěrem návštěvy jsem měl možnost se seznámit s částí výrobního procesu, který je vybaven těmi nejmodernějšími technologiemi. Lze konstatovat, že v této firmě byl odveden skutečný kus skvělé, profesionální práce.

Politika

34. schůze Poslanecké sněmovny

Celý průběh 34. schůze můžete najít na níže uvedeném odkazu.

http://www.psp.cz/sqw/ischuze.sqw?o=8&s=34

Zásadními návrhy zákonů, které byly schváleny ve 3. čtení jsou:

  1. Nominační zákon, který určuje pravidla pro výběr a přijímání pracovníků do vrcholných řídících funkcí a obsazování dozorčích rad u státních firem.
  2. Zákon o drahách-EU, který obsahuje řadu změn týkajících se provozování železničních drah a poskytování služeb železničními drahami.
  3. Zákon státní zastupitelství-EU -  tento zákon se podařilo schválit bez přílepku Pirátské strany
  4. Lesní zákon – u tohoto zákona se vedla poměrně široká debata, neboť zákon upravuje a rozšiřuje podporu vlastníků lesů, upravuje vstupy do lesů, provádění mýtní úmyslné těžby v lesních porostech lesa vysokého, mladšího než 80 let, nebo lesa nízkého, středního mladšího 20 let. U vstupů do lesů dále upravuje odpovědnost za škodu na majetku, zdraví, nebo životě.

Musím konstatovat, že v rámci 34. schůze bylo možno schválit celou řadu dalších potřebných zákonů, nicméně bylo  nutno znovu hlasovat celou řadu zákonů v mnoha případech zcela zbytečně  vrácených a zamítnutých Senátem.

Z balíku takovýchto zákonů bych zmínil zákon o elektronické evidenci tržeb, který byl neskutečným způsobem obstruován ODS a Pirátskou stranou při jeho projednávání na Sněmovně – jedná se o zavedení 3. a 4. vlny EET, které bylo pozastaveno rozhodnutím Ústavního soudu a kde se hlasovalo více než 800  pozměňovacích návrhů  podaných ODS. Nicméně návrh Senátu na zamítnutí byl přehlasován, zákon o EET putuje na podpis prezidentu republiky.

Dalším  kontroverzním zákonem vráceným Senátem byl zákon o vnitrozemské plavbě, který obsahoval návrh Pirátské strany o povolení limitu alkoholu pro vodáky do 0,5 stupně. Zákon se vrátil ze Senátu s přílepkem o zavedení stejného limitu i pro cyklisty.  Ani jeden z limitů nebyl schválen, takže platí i nadále nulová tolerance jak pro vodáky, tak i pro cyklisty.

Další zákon vrácený  Senátem je zákon o dani z nabytí nemovitosti, dříve také daň z převodu nemovitostí. Senát svým pozměňovacím návrhem požaduje stejně, jako ODS pozměňovacím návrhem ve třetím čtení úplné zrušení této daně. Zejména u ODS mne tento pozměňovací návrh překvapuje, neboť to byla právě ODS, která tuto daň navýšila za dob jejich vlády ze 3 na 4% a nyní ji chce úplně nesystémově zrušit.  Od listopadu 2016 musí být tato daň placena nikoliv prodávajícím, nýbrž kupujícím. Tento argument rovněž silně rezonoval Poslaneckou sněmovnou, kdy  opět zejména poslanci ODS vystupovali s argumenty, že se jedná o tahání peněz zejména mladých lidí, kteří si kupují svou první nemovitost. Neviděl bych to úplně tak, protože každý, kdo kupoval nemovitost v době, kdy daň z převodu nemovitostí  hradil  prodávající si určitě pamatuje, že prodávající si do prodejní ceny nemovitosti tuto daň vždy započítal, nebo ji dokonce požadoval tzv. „na ruku“.

Ze strany opozičních stran a Senátu se jedná o zcela populistický, nesystémový krok,  jehož cílem je oslabení státního rozpočtu, neboť zrušení uvedené  daně by znamenalo výpadek státního rozpočtu ve výši Kč 13, 5 mld. Kč.

Určitě budu zvědav, pokud bude ODS někdy v budoucnu vládnoucí stranou, zda tuto daň zruší tak,  jak nyní navrhuje.

Politika

Výborový týden

Zahraniční výbor

33. řádná schůze ZAV se konala dne 19. září a měla na programu následující body:

  1. Informace ministra ZV o výsledcích auditu MZV ve věci udělování vízových výjimek na zastupitelském úřadu v Teheránu.
  2. Informace ministra ZV kybernetickém útoku proti MZV
  3. Priority a program českého předsednictví ve Visegrádské skupině
  4. Projednání stanoviska Poslanecké sněmovny k sílícímu antisemitismu

Ještě před zahájením 33. schůze ZAV se konala 6. schůze podvýboru zahraničního výboru pro vnější ekonomické vztahy, jehož jsem předsedou.

Na pořadu schůze bylo projednání exportních příležitostí českých firem na africkém trhu. Pozvání přijali náměstek ministra ZV Martin Tlapa, ředitel Czech Trade Ing Radomil Doležal a za MPO JUDr. Richard Hlavatý ředitel odboru zahraničně ekonomických aktivit.

Předmětem jednání  bylo prodiskutovat možnosti a formy etablizace českých firme na neustále rostoucím  africkém trhu, který  pro naše exportéry a importéry představuje zajímavý potenciál.

Celá Afrika má asi 55 států a dochází k pravidelnému meziročnímu nárůstu HDP. Žije zde 1,3 mld. lidí což je 16% celosvětové populace.

Je jasné, že z pohledu bezpečnosti a politické stability jsou některé africké země problematické, nicméně řada zemí skýtá pro naše exportéry, importéry či investory značné příležitosti.

Celá debata se nesla ve velmi odborném duchu a samotní hosté označili tuto schůzi a debatu za velmi přínosnou. Z omezených časových důvodů nebylo možno projednat všechny otázky, takže bylo předběžně dohodnuto, že v součinnosti s MZV a Czechtrade uspořádám odborný seminář.

 

Ústavně-právní výbor

Řádná 48. schůze proběhla dne 18. září

Mezi nejdůležitější body programu byl zákon o obchodních korporacích,  u kterého jsem klubový zpravodaj. Jedná se o poměrně komplexní novelizaci původního zákona, který přináší řadu změn zejména z pohledu počtu členů správních rad a dále  tzv. kodeterminaci , což je počet členů dozorčích rad, kteří jsou voleni zaměstnanci firmy z jejich řad.

Vládní návrh zákona hovoří pouze o 1 členu i v případě vícečlenné dozorčí rady oproti pozměňovacímu návrhu z dílny ČSSD, který požaduje 1/3 zastoupení zvolených zaměstnanců  firmy  v dozorčí radě. Podle mne se jedná o nejspornější bod, jehož řešení bude muset vzejít z politické dohody koaličních stran.

Dalším zajímavým bodem bylo projednání vládního návrhu zákona o státním zastupitelství – EU, který obsahoval přílepek v podobě pozměňovacího návrhu poslance Michálka týkajícího se státních zastupitelství a zástupců v rámci ČR.  S ohledem na to, že Ministerstvo spravedlnosti připravuje vládní návrh zákona o státním zastupitelství nebyl, jak na ÚPV,  tak později i na plénu Poslanecké sněmovny tento pozměňovací návrh  přijat.

V rámci programu schůze bylo dokončeno projednání vládního návrhu zákona o realitním zprostředkování, jehož finální verze se bude schvalovat ve 3. čtení na příští schůzi Poslanecké sněmovny.

foto: ceskatelevize.cz Politika

Schválení EET

Problematice EET jsem se již věnoval v jednom ze svých článků http://www.jiristrycek.cz/2018/02/07/eet/

Na 34. schůze byla schválena novela EET pro 3. a 4. etapu, která byla pozastavena Ústavním soudem na základě žaloby podané opozičními stranami.

Rovněž na 34. schůzi zaznívaly od zástupců Pirátské strany a ODS hlasy, že se jedná o "buzeraci" malých a středních živnostníků,  a že se jedná o jejich likvidaci. Obě výše uvedené strany se rovněž nechaly slyšet, že na EET znovu podají  ústavní žalobu a po volbách, které se údajně chystají vyhrát, EET zruší.

I kdyby  volby tyto strany vyhrály, což se nestane, nikdy EET nezruší.

Všechno jsou to jen populistické řeči a zneužívání EET pro politické účely.

Na níže uvedeném odkazu najdete poněkud odlišný  názor podnikatel, těch samých podnikatelů, které si ODS a Piráti berou jako rukojmí pro svůj politický boj.

https://www.lidovky.cz/byznys/statni-pokladna/hotelieri-a-restaurateri-vitaji-novelu-zakona-o-eet-narovna-se-tim-podnikatelske-prostredi-tvrdi.A190913_164240_statni-pokladna_rkj?

Politika

První ÚPV v září

Dne 6. 9. se konala 47. schůze ÚPV, která kromě jiného měla na pořadu dva zásadní body a to zákon o realitních kancelářích a dále ústavní žalobu proti prezidentu republiky podanou Senátem.

  1. Projednávání zákona o realitních zprostředkovatelích bylo přerušeno do příštího jednání ÚPV. I když tento vládní návrh zákona byl vypracován za účelem zpřesnění  činnosti realitních zprostředkovatelů/makléřů, největší debaty se vedly kolem toho, zda realitní kanceláře mohou poskytovat peněžní úschovy, či ne. Vládní návrh zakazuje realitním kancelářím tuto službu  peněžních úschov nabízet, což vyvolalo širokou debatu zejména v notářské a advokátní obci, které požadují úplný zákaz poskytování  peněžních úschov prostřednictvím realitních kanceláří s odvoláním na možná rizika zpronevěry peněz,  případně úpadku realitních kanceláří. Můj osobní názor je ten, že občané by si měli sami rozhodovat, kam své finance uschovají a neměl by jim to nařizovat zákon. Rovněž si myslím, že má být rovná příležitost pro všechny a jedna strana nemá být upřednostňováno na úkor strany druhé.
  2. Dalším, především mediálně sledovaným bodem byla již výše zmíněná ústavní žaloba proti prezidentu republiky podaná skupinou senátorů. K dané žalobě přijal ÚPV následující usnesení:
  • ÚPV doporučuje Poslanecké sněmovně projednat ústavní žalobu v řádném termínu tedy do 30. 10. 2019
  • Jednat o ústavní žalobě veřejně
  • Pověřit předsedu Poslanecké sněmovny, aby o výsledku hlasování v Poslanecké sněmovně informoval neprodleně písemně předsedu Senátu

Žaloba se bude projednávat na mimořádné schůzi poslanecké sněmovny a to dne 26. září 2019.

Určitě se můžeme těšit na maratón nenávistných projevů vůči panu prezidentovi ze stran  jedinou  pravdou oplývajícího „demobloku“.